Az unatkozás lehet hasznos is

Photo courtesy of Lisa McDonald, www.frredigitalphotos.net

Photo courtesy of Lisa McDonald, www.freedigitalphotos.net

Avagy hogyan építhetik gyermekeink az önbizalmukat a szabadidejükben?

Dr. Claire Nicogossian írása

Forrás: www.mothering.com

 

 

Sok szülő szerint a nyár kellemes pihenést nyújt a tanítási év intenzív elméleti és sport tevékenységei, iskolán kívüli elfoglaltságai után. De előfordul, hogy a nyári szünet alkalmával az egyik stresszforrást egy másikra cseréljük: az évközbeni túl sok időbeosztást kevés vagy semennyi megtervezett tevékenységre.

Egy szokványos mondat, amit nyáron hallhatnak a szülők: „Unatkozom, nincs mit csinálni!”

Remélhetőleg nem a vakáció első napján…

A modern gyermeknevelés egyik dilemmája, hogy túlságosan nagy a felelősségünk abban, hogy hogyan töltik el gyermekeink az időt. A szülők gyakran esnek abba a csapdába, hogy a gyerekeiket állandóan foglalkoztatják vagy szórakoztatják. Így amikor a gyermeknek szabadideje van, nem tudja, mihez kezdjen. Az a trend van kialakulóban, hogy a gyerekek és tinédzserek az okostelefon, a tv, az e-book vagy a videojáték képernyője előtt töltik a szabadidejüket. A korábbi generációkkal összehasonlítva a legtöbb gyereknek kevesebb az esélye arra, hogy megtapasztalja az unatkozást, mivel a szabadidő alapértelmezett tevékenysége az elektronika. 2013-ban, egy kutatás során felmérést készítettek 1254 olyan középiskolás diák között, akik videojátékokkal játszanak. A kutatók azt találták, hogy a vizsgált középiskolások 90%-ánál az unatkozás az egyik ok, amiért a videojátékhoz nyúlnak. Úgy tűnik, a modern gyermeknevelés egyik kérdése: hogyan tanítsuk meg gyermekeinket arra, hogy leváljanak az elektronikus eszközökről és elsajátítsák azokat a képességeket, amelyek az unalom elűzéséhez szükségesek? A pszichológusok, kutatók és nevelők az unatkozást egy fontos kognitív folyamatnak tekintik; az unatkozás elősegíti az álmodozást és a kreativitást, továbbá „önindítós” viselkedésre ösztönöz: ez egy szakkifejezés arra, hogy a gyerekek saját maguk keressenek elfoglaltságot a szabadidejükben. Segítsünk gyermekeinknek ezen a nyáron, hogy kezelni tudják a szabadidő unalmas óráit, készítsünk ehhez egy listát! Álljon itt három lépés, melyek segítenek összeállítani egy jegyzéket az unaloműző nyári elfoglaltságokból. Ennek a listának az a célja, hogy a gyermek és/vagy a szülő rendelkezésére álljon egy írásos ötletgyűjtemény, amikor elhangzik a rettegett mondat: „Unatkozom, nincs mit csinálni!”

  1. LÉPÉS: SZIPORKÁZZANAK AZ ÖTLETEK!

Beszélgessünk a gyerekkel, és kérdezzük arról, hogy mit szeretne csinálni a nyáron! Ha a gyereknek nincs ötlete, hogy hogyan töltse el az időt, kérjük meg, hogy válasszon a következő kategóriákból néhány olyat (vagy akár az összeset), ami számára érdekes: Relaxáció, Nyári szórakozások, Művelődés, Mókák esős napokra, Városunk/Megyénk/Országunk felfedezése, Mókák a természetben, Sport és testedzés, Tradíciók, Művészet és kézművesség, Ház körüli tevékenységek/Takarítás. Lehetünk kreatívak, adjunk a listához olyan kategóriákat, amelyek a mi gyermekünkhöz/családunkhoz passzolnak. Majd fogjunk papírt és ceruzát, és írjuk a kiválasztott kategóriákat egymás mellé a lap tetejére.

  1. LÉPÉS: KÉRJÜK MEG GYERMEKÜNKET, ÍRJON MINDEN KATEGÓRIÁBA TEVÉKENYSÉGEKET!

Az alábbi gondolatébresztő sorokhoz bátran írjuk hozzá saját ötleteinket! Relaxáció: Kultúránk teljesítményközpontúsága miatt gyakran átsiklunk a pihenés és a relaxáció fontossága fölött. Elménk és testünk lecsendesítésének képességét fontos megtanítani gyermekeinknek. Lehet ez például a természet csendes megfigyelése, meditáció, olvasás, naplóírás, légzésünk figyelése, jóga vagy felhőnézegetés. Nyári szórakozások: úszás a medencében és a strandon, játék a parkban, piknik, szentjánosbogár-vadászat, sárkányreptetés, jégkrém és fagyi készítés, szaladgálás locsolócső-vízsugárban. Művelődés: A nyár folyamán gyerekeink elveszítik az iskolában megszerzett tudás egy részét, az olvasás viszont segít azok megőrzésében. Érdemes arra buzdítani gyermekeinket, hogy olvassanak nyáron. A legtöbb iskola is ajánl nyárra olvasmányokat, melyek a helyi könyvtárakban beszerezhetőek. Számos lehetőség adódik a művelődésre a múzeumokban, galériákban, állatkertekben. Mókák esős napokra: A rossz idő nem kell, hogy elrontsa a kedvünket. Néhány ötlet benti elfoglaltságokra: társasjátékozás és kártyázás, kuckóépítés, szobai piknik, művészetek és kézművesség, zenehallgatás, sütés-főzés, színházasdi, mozi látogatás, ház körüli munkák. Városunk/Megyénk felfedezése: Legyünk egy időre turisták saját városunkban! Ellátogathatunk a helyi tourinformhoz, hogy ötletet kapjunk a felfedezéshez. Mókák a természetben: A természethez való kapcsolódás szórakoztató és pihentető, ráadásul mindenhol ott van körülöttünk. Lehet a természetet egy parkban, a közös udvarban vagy a hátsókertben megfigyelni, el lehet menni „Szedd magad!” akciókra és termelői piacokra. Sport és testedzés: A fizikai tevékenység jó a testnek és az elmének is. Lehet például sétálni, focizni, kosarazni, úszni, futni, hullahoppozni, váltófutást rendezni, ugrálókötelezni, ugróiskolázni, biciklizni és rollerezni. Tradíciók: Vezessük be gyermekeinket családunk történetébe és hagyományaiba! Felvethetjük nekik, hogy kérdezzék a rokonokat, szerezzenek fényképeket, illesszenek egybe családi történeteket. Esetleg felkereshetünk számunkra fontos helyeket, megtaníthatunk családi recepteket vagy felkutathatjuk a régi családi környéket. Művészet és kézművesség: Minden és bármi, ami kreatív tevékenység, ebbe a kategóriába tartozik. Például színezés, festés, rajzolás, agyagozás, emlékkönyv készítés, gyurma házilag, ékszerek gyöngyökből, fényképezés, varrás, kötés. Ház körüli tevékenységek/Takarítás: A nyár ideális arra, hogy elvégezzük azokat a munkákat a ház körül, amiket már régóta halogatunk. Vegyük rá a gyerekeket, hogy segítsenek, de ne csak a saját szobájukban, hanem az egész házban. Ötletek: faliszekrények /gardróbok kitakarítása, régi ruhák/játékok/sportszerek elajándékozása vagy valami elmaradt kerti munka elvégzése.

  1. LÉPÉS: TARTSUK A LISTÁT ELÉRHETŐ HELYEN!

Ha elkészült, helyezzük el a listát a ház egy közös helyiségében: a hűtőszekrényen, egy szekrényre ragasztva vagy falitáblára tűzve. Gyerekeinket rendszeresen emlékeztessük a listára, hogy segítsük a szabadidejük beosztását! Biztosan lesznek a listában olyan tevékenységek, amelyek szülői segítséget vagy anyagi ráfordítást igényelnek. Törekedjünk arra, hogy mindenféléből kerüljön minden kategóriába: az ingyenestől a valamekkora költséget igénylőig, a felnőtt nélkül végezhetőtől a szülői segítséggel végezhetőig. A cél az, hogy a gyermeket támogassuk önállósodásában, valamint abban, hogy magáénak érezze a feladatot és a felelősséget, hogy hogyan űzi el az unalmat, akárhány éves is. Végül pedig, ne feledjük el fényképekkel dokumentálni a nyarat, emlékeztetőül az elfoglaltságokra! A boldogságról szóló kutatások azt találták, hogy aki pozitív emlékekkel tekintett egy fényképre, az a boldogságnak egy magasabb szintjéről számol be. Ha megtanítjuk gyermekeinket arra, hogy hogyan küzdjenek meg az unalommal, az egy olyan képesség, amely nemcsak a nyár során segíti őket jól, hanem egész életükben. Boldog nyarat! Forrás: http://www.mothering.com/articles/boredom-can-beneficial-kids-build-confidence-unstructured-time/

A szerző: Dr. Claire Nicogossian, klinikai pszichológus, négy gyermekes anya. Weboldalai: www.momswellbeing.com,  www.drclairenicogossian.com

Köszönjük a Mothering magazinnak, hogy hozzájárul cikkei fordításához és megjelentetéséhez! 

 

Vélemény, hozzászólás?